Tarkoin vartioidut junat

Turkkuppäi. Jos hauatte nähdä, miltä rata näyttää Helsingin suuntaan, kääntykää.

Turkkuppäi. Jos hauatte nähdä, miltä rata näyttää Helsingin suuntaan, kääntykää.

Junien kulku on muuten parantunut tänä vuonna selvästi. Tässä pari vuotta sitten, ensimmäisenä runsaslumisena ja kylmänä talvena pitkään aikaan  (jos muistatte) koko junaliikenne oli aivan päin helvettiä koko talven, mutta on siinä petrattu, kun on ajateltu että näillä leveysasteilla lunta saattaa kuitenkin tulla talvisaikaan. Syksyisin on tietenkin toisin, junat eivät kulje, kun lehdet putoavat ja liukastavat kiskot. Ja kesällä ne eivät kulje, kun on ukkonen. Riittää, että ukkonen on jossakin Etelä-Suomessa, rantaradan niinsanotut turvalaitteet saavat hepulin ja Intercity – siis kaupunkien välinen – ajaa viittäkymppiä. Tänä aamuna paikallisjuna, jolla kuljen töihin, oli myöhässä, kuten ilmeisesti koko muukin junaliikenne, ratatyön vuoksi, mikä on tietenkin ihan hyvä syy. (”Syy” ei sitten muuten ole ”ursak” på svenska, mutta hyvä yritys.) Silloin, kun 7:18 Y-junan olisi pitänyt lähteä, ohi pyyhälsi Turun pikajuna (eiku IC2, anteeksi). Kuulutukset ja näyttötaulut ilmoittivat lähtöajaksi 7:25, jolloin totesin kokemuksesta viisastuneena, että juna saapunee 7:40. Kuuluttaja, sekä se koneellinen että ihan oikea,  samoin kuin näyttötaulujen tekstien laatija istuvat varmaankin jossain Pasilan nurkilla, meillä päinhän ei saa edes lippuja ostaa, hyvä kun pari junaa päivässä hidastaa aseman kohdalla sen verran että kyytiin ehtii könytä. Jossain vaiheessa ilmoitettiin junan lähtevän poikkeuksellisesti raiteelta kaksi, jolloin kaikki kymmenet junan odottajat siirtyivät alikulun kautta toiselle puolen rataa. Aseman kohdalla on sellainen ylellisyys kuin toinen raide, niin että junat pääsevät kohtaamaan toisensa. Tuossa rantaradalla kun yleisenä käytäntönä on se, että ajetaan vain yhteen suuntaan kerrallaan, kiskopareja ei ole viitsitty rakentaa kuin yksi Kirkkonummen ja Kupittaan välille. Turun moottoritienhän olisi voinut rakentaa samalla periaatteella, niin että vanhaa tietä olisi vain ajettu puoli tuntia yhteen suuntaan, sitten kaikki pysähtyisivät levennykselle ja toiseen suuntaan menijät saisivat vuorostaan ajaa. Niinhän se maantieliikenne saataisiin yhtä sujuvaksi kuin junaliikenne. Alkaa vähän epäilyttää, että jotkut poliitikot ovat edelleen vuokraamassa Porkkalaa venäläisille, sillä siitä vuokra-ajastahan kai tämän ratavarren alikehitys on aikoinaan alkunsa saanut ns. päärataan verrattuna.

 

Kyllähän se juna sieltä tuli, useiden muuttuvien, aina yhtä optimististen kuulutusten jälkeen, joissa junan saapumisaikaa siirrettiin aina muutamalla minuutilla eteenpäin. Tämä on normaali käytäntö, tarkoituksena on ilmeisesti valaa junan odottajiin valheellista toivoa, niin että he eivät hyppäisi autoihinsa Länsiväylää tukkimaan. Toinen käytäntö on, että aamun viimeinen juna perutaan kokonaan, odotetaan kymmenen minuuttia, että väki ehtii pois laiturilta järjestämään taksi- ja kimppakyytejä ja perumaan tapaamisia, ja kerrotaan sitten, että pikajuna (eiku IC) pysähtyy poikkeuksellisesti poimimaan ne kaksi epätoivoista jäljellejäänyttä. Y-juna saapui sitten muuten 7:40 (hah!), odotti hetken ”kulkuraiteen vapautumista” eli normaalien ihmisten kielellä vastaantulevaa pikajunaa (IC!) ja lähti sitten 7:45. Vastoin odotuksia se ei Kirkkonummella muuttunut jokaisen maitolaiturin kohdalla pysähtyväksi U-junaksi, joten tänään ne sadat junassa olleet myöhästyivät töistään vain puolisen tuntia. Mutta kenelläpäs sitä olisi kiire, valmiissa maailmassa.

 

 
Advertisements

2 comments

  1. Annika Rentola

    Koska blogin kirjoittaja sammui penkkiinsä kymmenen minuutin kuluttua lähdöstä voi sivustaseuraaja lisätä tähän konduktöörin kommentin vihaiselle naisihmiselle, joka vaati kovaan ääneen kuuluttamaan kuinka kauan niitä ratatöitä oletetaan olevan, jotta ihmiset osaisivat varautua. ”Se tieto oli virheellinen, kyseessä oli turvalaitevika, joka oli vain tänään”, vastasi kohtelias nuorimies vihastuneeseen motkotukseen. Vähintään viiden kanssamatkustajan kulmakarvat nousivat millin tai kaksi. Vai vain tänään. Taitaa nuoriherra olla aika ensimmäisiä päiviä pestissään …

  2. Joskus täytyy nukkua. Ajattelinkin, että ilmassa oli ukkosta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: