Jussi Jalankulkija

helsinki1

Dallaillessani tuolla Helsingin keskustassa on usein tullut mieleeni, että tämän voisi järjestää paremminkin. Parastahan olisi tietenkin pistää yksityisautoliikenne kokonaan poikki linjalta Lauttasaaren silta – Hesperiankadut – Pitkäsilta. Seitsemän isompaa ja neljä pienempää katua. Ei luulisi olevan iso työ. Alueen koko on noin kolme kertaa neljä kilometriä. Aivan loistava kylä kävellä, pyöräillä tai ajaa spåralla tai trollikalla.

Tämähän ei tule koskaan toteutumaan, jos ajattelemme, millainen pölvästi on keskiverto helsinkiläinen. Puolet porukasta on sitten väistämättä vielä pahempia. Täytyy siis tyytyä katsomaan, millaisena todellisuus näyttäytyy.

Oheisessa kartassa on esimerkiksi vaihtoehtoisia kävelyreittejä kaupungin poikki lähes Hietsusta Krunikkaan.

 

 ❖

 

A. Lähtö. Mechelininkadun ylitys on vaarallisempaa kuin useimpien muiden. Tässä ajavat kaikki ylinopeutta, ja punaisia päin aina pari joka valoissa. Jos olet jalankulkija, muutenkin lyhyet vihreät menevät poikki, jos spåra tulee kohdalle.

 

 ❖

 

B. Edelliseen kohtaan ei näytä olevan mitään vaikutusta sillä, että poliisit käyvät tässä kahvilla. Maija seisoo yleensä jalkakäytävän tukkeena niin, että sitä pitää väistää ajoradalle. Jos siis on jalankulkija. Autoilijoiden ei tarvitse väistää.

 

 ❖

 

C. Tästä pääsee vihdoin alas baanalle. Onkin parempi kääntyä sinne, koska jalankulkija ei pääse juoksematta sekä Pohjoisen että Eteläisen rautatienkadun yli yksillä valoilla.

 

 ❖

 

Baana on muuten aivan loistava keksintö, hiljainen ja nopea reitti kantakaupungin länsiosan läpi. Liikennevaloihin ei tarvitse pysähtyä, autoja ei tarvitse väistellä. Ei siis tarvitse olla hengenvaarassa koko ajan, mikä on positiivista. Ainoa haittapuoli on, että pyöräilijöille on varattu vain yksi kolmasosa baanan leveydestä. En ymmärrä syytä moiseen.

 

 ❖

 

D. Mannerheimintien alitus. Baana päättyy vaaralliseen, täysin sokkoon risteykseen, johon pyöräilijät laskettelevat alamäkeen kolmesta suunnasta.

 

 ❖

 

E. Tästä voi mennä Sanomatalon läpi, jos haluaa käydä vaikka veripalvelussa. Pyöröovet ovat jatkuvasti poissa käytöstä.

 

 ❖

 

F. Tästä voisi mennä, jos rumien talojen rakentaminen ei vaatisi kulkureitin täydellistä sulkemista.

 

 ❖

 

G. Rautatieaseman alikulkutunneli. Miksi sen molempiin päihin ei tehty luiskaa? On aivan selvää, että tunneliin, jossa polkupyörällä ei saa, mutta voi ajaa, tunkee pyöräilijöitä, koska se oikaisee niin paljon. Lisäksi siellä näkee harvemmin autoja. Kaikennäköistä fillaroijaa ja pullakuskia tunkee myös rautatieaseman laiturialueelle, vaikka siellä ei saa ajaa kuin hälytysajoneuvolla. Pullatsuppari, jolla on keltainen mehusekoitin katolla, ei ole hälytysajoneuvo.

 

 ❖

 

H. Kaisaniemen puiston laitaa kulkee polku, jota käyttää varmaankin noin 20 000 ihmistä päivittäin. Ei talvikunnossapitoa. Viimeksi, kun menin, se oli blokattu jollain rakennustyömaalla. Taas.

 

 ❖

 

I. Kaisaniemenkadun ylitys. Risteys, josta puuttuu yksi suojatie, jolloin jalankulkijat pakotetaan ylittämään kaksi tai kolme katua yhden sijasta.

 

 ❖

 

J. Yrjö-Koskisen katu olisi hyvä jatkoreitti, mutta sekin on nyt pois käytöstä rakennustyömaan vuoksi. Koko katu. En vain muista, milloin sellaisia katuja, joilla on autoliikennettä, olisi suljettu täysin työmaan vuoksi näin pitkäksi aikaa.

 

 ❖

 

K. Vaihtoehtoinen reitti rautatieaseman läpi. Yleensä tukossa. En tiedä, miksi kaikki ne ihmiset, joilla ei ole muuta tekemistä, tulevat Helsingin rautatieasemalle töllistelemään. Rautatientorin puolella sama lehdenjakaja aamusta toiseen toistelee samoja mukahauskoja juttuja. Ei hyvänen aika.

 

 ❖

 

L. ”Suojatie” keskellä Mikonkatua. Vaarallinen kuin mikä. Ihmisillä on niin julmettu kiire punaisiin valoihin korttelin kummassakin päässä. Tässä minut on yritetty keilata lukuisia kertoja. Alla kuvasarja.

 

 ❖

 

M. Rautatientori muuten on pyhitetty luistelijoille puoli vuotta ja kaljatelttailijoille lopun ajan vuodesta. Aina siellä tuntuu olevan jotain aidattavaa, ainakin niin, että kentänhoitajan auto mahtuu seisomaan keskelle toria.

 

 ❖

 

N. Oikotie Hirvikorttelin läpi, silloin kun yliopisto suo ja portit ovat auki. Muuten kortteli sulkee jalankulun rautatieaseman suunnasta Kruununhakaan erittäin tehokkaasti.

 

 ❖

 

O. Se puuttuva metron sisäänkäynti, jonka luulin rakennettavan samalla, kun Helsingin yliopiston kirjasto rakennettiin tuohon korttelin keskelle. Pääseehän siitä läpi, tietenkin, jos kirjasto on auki ja viitsii mennä sisään ja ottaa hissin, aivan kuten ennenkin, kun paikalla oli pysäköintitalo, jonka hissillä pääsi Anttilaan metrotasolle. Pidin itsestään selvänä, että uudisrakentamisen yhteydessä tämä ääliömäisyys olisi korjattu, mutta ei. Jos Kruununhaasta haluaa metroon, on kierrettävä Helsingin keskustan pisin kortteli jommalta kummalta puolelta, jolloin Rautatieaseman metron suuaukkoihin on enää kivenheitto. Tai poronkusema, jos ajattelee, missä kunnossa ne yleensä ovat.

 

 ❖

 

P. Tässä voi myös varoa, autoilijat ovat keränneet vauhtia Kaisaniemen puistosta alkaen. Onni, että osa osaa varoa Kirkkokadulta, oikealta, tulevia autoilijoita joilla ei ole kolmiota, onneksi. Samasta suunnasta tulevia jalankulkijoita he eivät nimittäin osaa väistää. Tänä aamuna takaapäin, Kirkkokadulta, kääntyi eteeni ns. katumaasturi peräkärryineen. Kuljettaja näki hyvin, katsoi päin, ei vain viitsinyt antaa tietä, koska Minä.

 

 ❖

 

Q. Vaihtoehtoinen reitti Yliopistonkatua pitkin. Yliopistonkadun jalkakäytävät on – pylväistä huolimatta – pyhitetty jostain syystä jakeluliikenteelle. Siinä on myös pätkä jonkinlaista pihakatua. Voi ristus. Kävelykadun raakile, jolla ei uskalla kävellä.

 

 ❖

 

R. Vielä yksi vaaranpaikka. Kuten kohdassa P, ylinopeutta Unioninkatua ajavat eivät ehdi pysähtyä, mutta erona on tässä se, että Yliopistonkadulla on kolmio ja Unioninkadulla jyrkkä alamäki. Alamäkeä tulevat autoilijat väistävät suojatiellä olevia jalankulkijoita vastakkaiselle kaistalle.

 

 ❖

 

Bonuksena vielä S. Tyypillinen risteys, jossa jalankulkijaa pidetään aasina. Ainakin osittain sellainen, jossa jalankulkijan on painettava nappia ilmoittautuakseen kadunylittäjäksi. Jos liikennevalot hyväksyvät anomuksen, jalankulkijalle syttyy vihreä valo silloin, kun sen pitäisi muutenkin syttyä, paitsi, jos jalankulkija on painanut nappia liian myöhään, jolloin hän joutuu rangaistukseksi odottamaan yhden ylimääräisen liikennevalosyklin. Haluaisinpa nähdä liikennevalot, jossa autoilijat joutuisivat painamaan nappia halutakseen valon vaihtuvan.

 

 ❖

 

Koska joku vetää tästä kuitenkin murut kurkkuun, ilmoitan, että ajan säännöllisesti henkilöautoa, minulla on ollut ajokortti kymmeniä vuosia, mutta olen sitä mieltä, että kaupungissa henkilöautolla ei ole mitään tekemistä.

 

 ❖

Ylessä oli näköjään mietitty vähän samaa asiaa. Siellä oli tämmöinen vipstaaki, johon sai merkitä, missä oli ollut jäädä auton alle. Suomeksi sanottuna, missä joku kollo yritti ajaa päällesi. Kartta on siitä hauska, että siihen on merkitty lähes jokainen Helsingin keskustan risteys. Ja aika monia muita.

http://yle.fi/uutiset/merkitse_risteys_karttaan_missa_olit_jaada_auton_alle/7042073

Tähän liittyvässä liikenneministeri Merja Kyllösen haastattelussa

http://yle.fi/uutiset/ministeri_suojateita_ehka_liikaa/7056580 liikenneministeri tarjoaa ratkaisuksi kameravalvontaa ja omavastuuta, toisin sanoen vastuun siirtämistä autoilijoilta muille ihmisille niin, että jalankulkijan ja pyöräilijän olisi aina väistettävä autoilijaa. Ja turvaliivejä. Jos lähdetään sille tielle, että ihmisen on näytettävä idiootilta poistuttuaan ajoneuvosta, koska muuten hänen päälleen saa ajaa rangaistuksetta, ehdottaisin jalankulkijoille pakolliseksi varusteeksi keltaisella vilkkuvalolla varustettua kypärää. Tällainen ns. jalankulkijan hattu poistaisi autoilijalta lopunkin vastuun liikenteessä. Kun heijastinliivit ja jalankulkijan hatut osoittautuisivat tehottomiksi, seuraavaksi ihmiset voitaisiin velvoittaa kahden sekunnin välein välähtävän salamavalolaitteen käyttöön… ettei vain yhdenkään autoilijan tarvitsisi hidastaa vauhtia.

 

_DSC0841_DSC0842_DSC0843_DSC0844_DSC0847_DSC0848_DSC0849_DSC0850_DSC0851_DSC0853_DSC0855_DSC0857_DSC0859_DSC0861

jne, jne.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: